وابسته به مکتب خیریه امیر المومنین (ع)
مفید از نگاه رئیس مجتمع آموزشی مفید، دکتر فخر الدین دانش

دكترفخرالدين دانش

تحصيلات:
ديپلم رياضي: سال ۱٣۵۲ از دبيرستان علوي تهران
ليسانس: رشته مهندسي راه و ساختمان، سال ۱٣۵۹ از دانشگاه صنعتي اميركبير (پلي تكنيك سابق)
فوق ليسانس: رشته سازه، سال ۱٣۷۱ از دانشگاه صنعتي اميركبير
دكتري: رشته مهندسي زلزله سال ۱٣۷۵ از امپريال كالج انگلستان

تجربيات آموزشي و پرورش:

اينجانب از سال ۱٣۵٣ در دبيرستان جهان آرا (قبل از انقلاب) واقع در منطقه قلهك شميران مشغول كار و تدريس شدم. در سال ۱٣۵۵ همزمان در مدرسه راهنمايي مفيد مشغول تدريس درس رياضي در پايه سوم و از سال ۱٣۵۷ با شروع كار دبيرستان مفيد در خيابان زنجان مشغول فعاليت آموزشي و تدريس شدم. اين همكاري تا سال ۱٣۶۷ ادامه داشت تا اين كه به دليل مشغوليت كاري اينجانب در وزارت علوم، تحقيقات و فناوري ديگر نتوانستم در دبيرستان مفيد به خدمت ادامه دهم. مجدداً از سال ۱٣۱۶ پس از برگشت از انگلستان و اتمام تحصيلات دكتري مسئوليت مجتمع آموزشي مفيد را به عهده گرفتم و هم اكنون نيز به عنوان رئيس مجتمع آموزشي مفيد مشغول خدمت مي باشم. تجربيات مديريتي در وزارت علوم، تحقيقات و فناوري اينجانب از سال ۱٣۶٤ در وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در سمت مدير كل طرح هاي عمراني مشغول به كار شدم (همزمان دبيرستان مفيد نيز تا سال ۱٣۶۷ تدريس مي كردم). يكسال بعد همزمان با مديريت طرح هاي عمراني در خدمت رساني دانشگاهيان در امر دفاع مقدس مسئوليت معاونت جنگ و هم چنين مسئول ستاد پشتيباني جنگ دانشگاه ها را تا سال ۱۳٧۱ مشغول خدمت بودم. در سال ۱۳٧۱ براي ادامه تحصيل به خارج از كشور رفتم و در سال ۱۳٧۵ با اخذ مدرك دكتري به كشور مراجعت كردم. در سال ۱۳۷۶ مجدداً در سمت قائم مقام وزير علوم و معاون پشتيباني آن وزارتخانه مشغول به كار شدم. سپس در سمت معاون طرح و توسعه وزارت علوم تا سال ۱۳٨۲ خدمت كردم. تجربيات علمي، پژوهشي در دانشگاه خواجه نصيرالدين طوسي اينجانب از سال ۱۳۶٤ در دانشگاه خواجه نصيرالدين طوسي به امر تدريس در درس استاتيك دانشكده عمران پرداختم. پس از برگشت از خارج از كشور همزمان با فعاليت در وزارت علوم، دروس مهندسي زلزله و طراحي ساختمان ها در برابر زلزله را در اين دانشگاه تدريس كردم. پس از استعفا از وزارت علوم، در سال ۱۳۸٢، فقط به فعاليت هاي علمي در دانشگاه و امر مديريت مدارس مفيد مشغول بوده و مي باشم. انظر فعاليت هاي علمي پژوهشي اينجانب پايان نامه بيش از چهل دانشجوي كارشناسي ارشد و دكتري را راهنمايي كرده ام و بيش از ۵٠ مقاله در مجلات علمي و كنفرانس هاي داخلي و خارجي به چاپ رسانده ام.
مجتمع مفید با سابقه ای نزدیک به ٤٠ سال فعالیت آموزشی، همواره سعی داشته در محیطی مناسب، دانش آموزانی را تربیت کند که عنصر مفیدی برای جامعه باشند. هدف مفید، رسیدن به تربیت جامع است؛ یعنی تربیتی که در برگیرنده جنبه های علمی، مذهبی، اخلاقی و اجتماعی باشد. سعی ما در مجتمع آموزشی مفید این است که با توجه به مقتضیات زمان، تغییرات لازم را انجام بدهیم. وضعیت آموزش و پرورش امروز با ۲٠ ،٣٠ سال پیش فرق کرده است. قبلا اولیا از مفید انتظار داشتند فرزندانشان در درس هایی مثل ریاضی، فیزیک و ... موفق باشند، اما نیاز امروز دانش آموزان، تنها یادگیری ریاضی، فیزیک و علوم تجربی نیست. تلاش ما بر این اساس است که در محیط مدرسه، فضایی را فراهم کنیم تا دانش آموزان با کسب مهار تهایی که در زندگی مهم هستند، بتوانند در زندگی امروز و فردایشان عنصری موثر و موفق باشند. در کنار یادگیری علوم، لازم است یک دانش آموز، مهارتهایی مثل گفتگو کردن، برقراری ارتباط، برنامه ریزی، نظم و انضباط و... را نیز فراگیرد. برای اینکه کیفیت آموزشی مجموعه، نسبت به گذشته ارتقا پیدا کند، از آخرین تحقیقات دانش روز در زمینه یاددهی و یادگیری، بهره بردیم. ما تغییرات را از دوره دبستان شروع کرده ایم و هدفمان این است که شیوه جدید را سال های بعد در دوره های راهنمایی و متوسطه نیز اجرا کنیم. در شیوه جدید، با تلفیق کیفیت آموزشی و مهارت، سعی بر این است که محیط مدرسه بانشاط شود، محیطی به دور از تنش و رقابت که دانش آموز در آن با اشتیاق و روحیه ای شاد، فعالیت کند. در این مدرسه به رشد فردی دانش آموز، توجه شده و هر دانش آموز با توجه به علاقه و ویژگی و استعدادهایش، در فعالیت های مدرسه شرکت می کند. البته در این مسیر، همراهی و پشتیبانی اولیای گرامی، بسیار مهم بوده و نقشی کلیدی درتحقق اهداف ما خواهد داشت.
.