وابسته به مکتب خیریه امیر المومنین (ع)


  چاپ        ارسال به دوست

گفتگو با آقای فهیم نیا مدیر متوسطه اول (مدرسه راهنمایی) پسرانه مفید منطقه ٣

گفتگو با آقای فهیم نیا مدیر متوسطه اول (مدرسه راهنمایی) پسرانه مفید منطقه ٣

مدرسه ای نو با مدیری جوان و با تجربه

در سال تحصیلی جدید، مدرسه راهنمایی مفید منطقه سه ، به جمع مدارس مجتمع پیوست. مدیریت این مدرسه بر عهده آقای فهیم نیا می باشد. برای آشنایی با اهداف و برنامه های آقای فهیم نیا ،  به مدرسه شان در خیابان شریعتی ،کوچه سجاد در حوالی قلهک رفتیم.

آشنایی

متولد ۲۶ تیرماه  پنجاه هستم. پدرم  افسر نیروی هوایی بود و به دلیل ماموریت پدرم تا قبل از به دنیا آمدنم در جای ثابتی نبودیم. دو سال آخر مدرسه، به دبیرستان دولتی دکتر شریعتی واقع در منطقه‌ ۴ رفتم. در رشته‌ مهندسی کشاورزی قبول شدم و بعد از فارغ‌التحصیلی در آزمون‌های استخدامی شرکت ‌کردم و منتظر جواب بودم که به واسطه‌ یکی از دوستان با مدرسه‌ تربیت منطقه‌ ۲ آشنا و در آن ، مشغول به تدریس شدم. دو سال در مدرسه‌ تربیت بودم. از آن به مدرسه‌ راهنمایی همت واقع در ده ونک رفتم که به همت دوستان مفیدی راه‌اندازی شده بود. اواخر آن سال به پیشنهاد آقای نقی زاده برای همکاری در تأسیس مدارس مفید در کیش به آنجا رفتم. پس از ۵ سال با پایان یافتن مأموریت مدارس مفید در کیش به تهران آمدم و به مدت ۷ سال در دبیرستان مفید منطقه۳ در پست معلم راهنما، خدمت کردم.

ضرورت تأسیس متوسطه اول(مدرسه راهنمایی) در منطقه ٣

با توجه به ضرورت پیوستگی مقاطع تحصیلی و نقش آن در تربیت دانش اموزان ف چون دبیرستان مفید پسرانه منطقه ٣ ، مقطع راهنمایی نداشت، و این پیوستگی محقق نمی شد ؛ مقطع راهنمایی در منطقه ٣ تاسیس و راه اندازی شد.

با توجه به سابقه ی فعالیت آموزشی و تربیتی ام در مفید، مسئولیت این مقطع به عهده ی اینجانب قرار داده شد. البته من از اینکه مفید ونک هم دارای راهنمایی می‌شد خیلی خوشحال شدم. اگرچه دل کندن از دبیرستان مفید ۳ با کادر دلسوز و فداکاری که طی چند سال با هم کار کرده بودیم و صمیمی شده بودیم خیلی سخت بود؛ خصوصا حضور جناب شیرزاد در آن دبیرستان ، که خوب است از ایشان هم تقدیر شود چرا که خیلی چیزها از ایشان آموختم و خودم را شاگرد ایشان می‌دانم و اگر می‌بینید که مفید ونک رشدی را از خود بروز می‌دهد بخشی از آن بر می‌گردد به درایت ایشان در جذب و نگه‌داشتن نیروها کنار هم.

شروع کار

اولین مشکلی که با آن مواجه بودیم این بود که ما آزمون ورودی برگزار نکرده بودیم و پیش‌بینی مجتمع این بود که اگر امسال بتوانیم یک کلاس پایه هفتم با ٢٠ دانش آموز داشته باشیم خوب خواهد بود. تصمیم گرفتیم از دانش‌آموزانی که در آزمون ورودی دو راهنمایی دیگر مفید، شرکت کرده‌اند و نمرات خوبی گرفته‌اند ولی به خاطر محدودیت ظرفیت نتوانسته‌اند قبول شوند ، دعوت کنیم. خوشبختانه با استقبال مواجه شدیم و توانستیم ۴۶ نفر را پس از معارفه ثبت نام کنیم. این اولیا وقتی فهمیده بودند مدرسه راهنمایی مفید۳ در راستای اهداف تربیتی مدارس مفید، راه اندازی شده و علیرغم عدم قبولی فرزندشان در آزمون ورودی مفید می توانند همچنان فرزندشان را در یکی از مدارس مفید ثبت نام کنند خیلی خوشحال بودند.

ما امسال با دو کلاس در پایه هفتم شروع کردیم و سال های بعد به امید خدا پایه های هشتم و نهم را هم خواهیم داشت. خوشبختانه این مجموعه دارای امکانات و فضاهای خوبی است. سالن بزرگ ورزشی سرپوشیده، سالن غذاخوری مجهز، کتابخانه و سالن اجتماعات، کارگاه حرفه وفن ، سایت رایانه، نمازخانه و... از جمله فضاهای مناسبی است که بعضا به صورت مشترک استفاده خواهیم کرد.

 فضای اصلی ما در طبقه سوم است و فقط برای دو منظور یکی صرف صبحانه و ناهار و دیگری استفاده از کارگاه و سالن ورزش به پایین می‌رویم.

نمازخانه

هر طبقه اینجا خوشبختانه نمازخانه دارد و یکی از نمازخانه‌ها در اختیار ما قرار خواهد گرفت که طراحی معنوی و بسیار زیبایی دارد. البته کلاس معارف ما هم در این فضا قرار است برگزار شود چرا که کلاس‌های ما موضوعی خواهد بود.

کلاس‌های موضوعی

کلاس علوم ما به صورت کامل در آزمایشگاه برگزار می‌شود. کارگاه ما محل برگزاری کلاس حرفه خواهد بود. کلاس ریاضی ما در همین طبقه سوم برگزار خواهد شد. معارف در نمازخانه و....

ورزش تخصصی

کلاس ورزش، داخل سالن ورزش خواهد بود . امسال دو رشته‌ ورزشی تخصصی تنیس روی میز و بسکتبال آموزش داده خواهد شد. آموزش هندبال را هم برای سال‌های بعد در نظر گرفته‌ایم.

برنامه های اولین سال مدیریت

من در سال اول مدیریتم اولا بر اساس تجربه‌ ۱۵ ساله‌ام در عرصه‌ تربیت و آموزش و ثانیا بر اساس الگوهایی که از دیگر مدارس راهنمایی مفید اخذ کرده‌ام عمل خواهم کرد.

مدرسه ای خالی از استرس

به نظر من مدرسه باید جایی باشد برای زندگی. یک زندگی ایده آل و خوب، خالی از تنش و استرس و اضطراب است. این‌ها آفت یادگیری هستند و این آفت، مانع داشتن یک زندگی باکیفیت است. ما کم ندیده‌ایم نمونه‌هایی که حتی درسنین ۴٠ یا ۵٠ سالگی، هنوز از استرس های دوران مدرسه یاد می‌کنند. آیا می‌دانید اصطلاح نمره‌ ناپلئونی از کجا آمده؟ ناپلئون بناپارت از استرس دوران مدرسه‌اش یاد می‌کند. همسر خودم دانش آموز استعداد درخشان بوده و هنوز هم از دوران تحصیلی خودش به تلخی یاد می‌کند. یک برنامه‌ای را تقریباً دو ماه پیش شبکه‌ی ۴ سیما نشان می‌داد با عنوان: «سرطان قابل‌درمان است». نکته‌ای که اشاره می‌کرد کاملا در کار مدرسه کاربردی بود و ریشه‌های سرطان را استرس، تغذیه و عدم تحرک می‌دانست . در بحث استرس آن را از اصلی‌ترین دلایل بروز این بیماری می‌دانست. اگر بخواهم یک نتیجه کلی بگیرم مدرسه نباید استرس وارد کند و دانش‌آموز باید با آرامش پا در مدرسه بگذارد. اینکه از ترس یک درس یا معلم بخواهد وارد مدرسه شود قطعا سلامت جسمانی‌اش دچار آسیب خواهد شد و یادگیری او کاهش خواهد یافت. من این را در سرلوحه‌ کار خودم قرار خواهم داد و البته این نظر من هم فقط نیست و آقای دکتر دانش این را در جلسه عمومی با اولیا هم مورد اشاره قراردادند. ایشان گفتند: «اگر فرزندتان روزی نمی‌توانست به مدرسه بیاید لازم نیست به دنبال گواهی پزشک باشید. بلکه کافی است با ما تماس بگیرید و به ما اطلاع بدهید. یا اینکه اگر خانواده بخواهد در طی سال به سفر برود، چه لزومی دارد دروغی بگوید تا مجوز نیامدن فرزند خود را از مدرسه بگیرد. درحالی‌که سفر در نگاه ما آن هم در کنار خانواده یک فرصت است و از منظر دین ما هم به آن توصیه‌شده است.»

 پس لزومی ندارد که ما در ارائه‌ مجوز به خانواده‌ها سخت‌گیری کنیم.

توجه به تغذیه مناسب

ما در مدرسه به مقوله‌ تغذیه بسیار اهمیت خواهیم داد و بچه‌ها با صبحانه به کلاس می‌روند. از ساعت ۷ تا ۷:۴۵ دقیقه صبحانه ما در غذاخوری ارائه می‌شود. معلمین و کارکنان هم در همان ساعت کنار بچه‌ها صبحانه را میل می‌کنند.

ما چند سالی است که در پایه‌ اول دبیرستان مفید ونک، بحث تغذیه را به شدت دنبال می کردیم. از آقای دکتر زارعی برای جلسات دانش افزایی دعوت شد و خیلی تأثیر داشت. برای مثال وقتی بحث تغذیه و نخبگی را مطرح ‌کردند به این معنا بود که شما می‌توانید با تغذیه‌ مناسب زمینه‌ نخبه شدن فرزند خود را فراهم کنید. نقش صبحانه در وعده غذایی خیلی مهم است و می دانیم دانش‌آموزانی که صبحانه میل نمی‌کنند در صد قابل‌توجهی از گیرایی خود را در کلاس از دست خواهند داد. ما با ایجاد عادت صبحانه خوردن به این شکل، این نقیصه را برطرف می کنیم.

فست فود

خودم عادت به خوردن فست فود ندارم. شاید به صورت تنوعی بخورم. اما کسی که ذائقه‌اش عادت بکند و هر روز از آن بخورد، به بیماری‌هایی مثل فشارخون و انواع و اقسام بیماری‌های دیگر مبتلا می‌شود.

اصولا توصیه می کنم که دانش آموزان ازط غذای بیرون استفاده نکنند و خود خانوائه ها غذای سالم تهیه کنند تا دانش اموز غذای خود را از منزل بیاورد.

ایجاد تغییر

البته قبول دارم که ایجاد این تغییرات برای بعضی خانواده ها سخت است و ممکن است مقاومت هایی صورت پذیرد . اما اینجا مدرسه است و قوانین و مقررات خاص خودش را دارد. سال گذشته همراه با آقای عبدالمحمدی برای بازدید از مدرسه‌ KS که مدرسه‌ای کاملا مترقی است به تایلند رفته بودیم. روز آخر ، با بچه‌های آن مدرسه و اعضای انجمن مشغول صحبت بودیم.

یکی از همکاران پرسیدند: «اگر شما بخواهید مسئولین مدرسه از شما حرفی را بشنوند و به آن عمل کنند چه حرفی می‌زنید؟»

جواب دادند: «یونیفورم نداشته باشیم!»

 ببینید همه‌ سیستم های آموزش و پرورشی نمی‌توانند صد در صد باب طبع دانش‌آموزان باشند و حتما باید قید و بندی داشته باشند . البته ما این کار را قید و بند نمی دانیم. چرا که اگر کاری با آگاهی و انتخاب خود فرد باشد دیگر قید و بند نخواهد بود. مثلا وقتی آقای دکتر زارعی از فواید خوردن اسفناج برای تقویت هوش برای اولیا گفته بودند و اولیا خودشان استقبال کردند؛ و این به مرور زمان به فرهنگ تبدیل شد. اگر ما بتوانیم ٣٠ درصد از بچه‌های فست فود خورمان را اصلاح کنیم،  نتیجه‌ خوبی خواهد بود. البته سال گذشته اعضای انجمن اولیا هم از ما در این کار حمایت کردند.

ورزش و تحرک

پس از تغذیه و استرس بحث دیگری که مورد توجه ماست ورزش است. بچه‌هایی که ورزش می‌کنند اضافه‌وزن ندارند. مشکلی که امروزه بسیار با آن درگیریم دانش‌آموزانی هستند که قوز کمر دارند، شکم آورده‌اند و مشکلات بدنی فراوانی دارند که عمدتا حاصل بازی‌های رایانه‌ای است. عدم تحرک، زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌هاست. بحث مشکلات کمر، مثل تناسب نداشتن آن یا گودی کمرو قوز کمر و تنفس غیراصولی، باعث کاهش اعتمادبه‌نفس در دانش‌آموزان می‌شود. برعکس با ورزش، مقاومت بدن بالا رفته و در فصل سرما کمتر مریض می‌شوند . این در پزشکی ثابت‌شده که ورزش، باعث بالا رفتن گردش خون و تقویت سیستم لنفاوی می‌شود. به علاوه ورزش صمیمیت و کار تیمی در افراد را به شدت تقویت می‌کند.

اردوی پدران و پسران

در کنار این‌ها به نظر من دانش‌آموزان کمتر با پدرانشان مأنوس هستند و ما سال گذشته تجربه‌ موفقی در زمینه‌ اردوهای کوهنوردی پدران با پسران داشتیم. یکی از مهم‌ترین اتفاقات آنجا آشنا شدن پدران باهم بود که خیلی زیبا و پرفایده بود. این باعث می‌شد که ولی دانش‌آموز دیگر خود را در مقابل مدرسه نمی‌داند و در کار تربیت فرزندان در کنار مدرسه قرار می‌گیرد. همچنین برای مادران هم برنامه خواهیم داشت. در مدرسه‌ مفید ونک به پیشنهاد مادران انجمن مادران راه‌اندازی کردیم که هنوز هم باهم ارتباط دارند و باهم برنامه‌های مشترک برگزار می‌کنند. نتیجه آن،  همکاری در تربیت فرزندان و به اشتراک گذاشتن تجربه‌های موفق اولیا با یکدیگر می باشد که بهترین دانش افزایی است. این موضوع خیلی به ما کمک کرد مخصوصا در بازارچه خیریه. خیلی مواقع انجمن مادران به صورت غیررسمی ورود می‌کند و مسائل را به صورت غیررسمی که به جایگاه رسمی مدرسه هم آسیبی وارد نشود پیگیری می‌کنند.

هنر

اقدام دیگری که مورد توجه ما خواهد بود هنر است و ۴ عنوان کلاس را برای آن تدارک دیده‌ایم. کارگاه چوب، خوشنویسی، تئاتر و شخصیت‌های انیمیشنی که بچه‌ها بسته به علائق در یکی از این زمینه‌ها فعالیت خواهند کرد.

زبان خارجی

بحث زبان هم بسیار مورد توجه است که اگر دغدغه‌ همه‌ ما معلمین نباشد سودمند نخواهد بود. با آقای رحمان پور دبیر زبان که معاون آموزشی ما هم هست مشورتی داشتم. چرا که اقدامات موثری در راهنمایی و دبیرستان قیطریه انجام داده‌اند که قرار است ما باکمی تغییر آن‌ها را اجرا کنیم.  برای مثال  قرار است روزهایی را تمام کارکنان و دانش‌آموزان با یکدیگر فقط به انگلیسی صحبت کنند. یا داشتن میز کتاب انگلیسی به همراه مجلات ورزشی که دانش‌آموز با دیدن موضوعاتی که به آن علاقمند است و نمی‌تواند بخواند با زبان درگیر شود. نقش ما مین‌گذاری است شاید ۵ سال دیگر آن مین منفجر بشود.

تربیت دینی

می‌دانیم که مدرسه‌ مفید مذهبی است و در جلسه‌ عمومی والدین هم این را بیان کردیم. چرا که می‌دانیم این حق والدین است که بدانند و ما را انتخاب کنند و اگر چنین مسئله‌ای را نمی‌پسندند ما را انتخاب نکنند.  رویکرد ما اخلاق‌مداری است. در کنار آن به مناسک و انجام واجبات هم در حد سن آن‌ها خواهیم پرداخت.  ما یک معلم بسیار خوب معارف و عربی داریم . به نظر من معلم نقش زیادی دارد.  البته معلمین دیگر هم موثرند. با توجه به موضوعی شدن کلاس‌ها، اتاق دینی راه‌اندازی خواهیم کرد و از دبیر دینی خواهیم خواست جذابیت‌هایی را به بچه‌ها معرفی کند که آن‌ها را شیفته‌ اسلام کند. به علاوه وجهه‌ اخلاقی دین اسلام هم بسیار پر رنگ است. توهین به شخصیت دانش‌آموزان و مقایسه‌شدن با دیگران را نخواهیم داشت؛ چرا که باید بفهمند که اگر کسی در ریاضی قوت ندارد ممکن است در هنر و ابعاد دیگر توانایی داشته باشد. مهم این است که شخصیت اجتماعی فرد بالا برود و این با ایجاد فضای امن مهیا می‌شود. برای مثال نباید اجبار به خواندن نماز جماعت کرد. نماز، اجباری نیست ولی البته برای کسی که نماز نمی‌خواند بی‌تفاوت نخواهیم بود. با صحبت و کارهایی که مد نظر دبیر معارف خواهد بود نگاه او را تغییر خواهیم داد.   

مدرسه آزمون محور نخواهد بود. ما باید بچه‌ها را دست به آچار تربیت کنیم.  برقراری اردوهای من و بابام، جشنواره‌هایی مثل جشن گندم و... خواهیم داشت.

لذت کار در مدرسه و همراهی با بچه ها

من کودک درونم بسیار فعال است و به اردوهای عجیب و غریب معروفم! سال گذشته بچه‌های مفید ونک را به قزوین بردیم که خیلی جذاب بود، قزوین دومین جاذبه‌ی گردشگری ایران است. سال قبل آن به جزیره‌ عاشوراده در دریای خزر بردیم. به یک اردوگاه متروکه‌ آموزش و پرورش که شب داخل اردوگاه شغال و اسب‌های وحشی دیده می‌شدند. بسیار اردوی خاطره‌انگیزی بود. با بچه ها خیلی دوستم و از همراهی با آن ها لذت می برم.

*خانواده مفید برای شما و همکارانتان در تربیت فرزندانی عالم و صالح آرزوی موفقیت می نماید.   


١٣:٤٤ - شنبه ٢٣ آذر ١٣٩٢    /    شماره : ٢٣٨    /    تعداد نمایش : ٣٠٧١